Program pro budoucnost České republiky
25. a 26. října 2013
Pozvánka k volbám do PS Parlamentu České republiky

PROGRAM PRO BUDOUCNOST
ČESKÉ REPUBLIKY
I. POCTIVOST SE MUSÍ VYPLÁCET
II. PRÁCI MÍSTO SOCIÁLNÍCH DÁVEK
III. BUDOUCNOST MLÁDÍ, JISTOTY STÁŘÍ
IV. ODPOVĚDNOST K PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME
V. VÍCE ROZHODOVACÍCH PRAVOMOCÍ LIDEM
VI. ANO SVĚTU, NE ZBRANÍM
KSČM nabízí životaschopná řešení k oživení ekonomického růstu, rozšíření demokracie a zvýšení životní úrovně většiny obyvatel České republiky. KSČM tak usiluje o naplnění zájmů a potřeb občanů, i těch, kteří v podmínkách kapitalismu nemají možnost zabezpečit vlastní poctivou prací své rodiny přiměřenou životní úrovní, uplatnit se podle dosaženého vzdělání a kvalifikace.
Za současnou krizi nemohou ožebračovaní občané. Nemalý podíl na ní ale mají korupčníci, tuneláři i bankéři. Problémy nezaměstnaných a sociálně vyloučených řešme odstraněním jejich příčin! KSČM odmítá tezi šířenou pravicí o šetřící a hospodárné pravici a rozhazovačné levici, která zadlužuje stát. Lidé potřebují práci a solidní mzdu, ne sociální dávky!
Korupční vláda Petra Nečase, která vzešla z voleb v roce 2010, byla jen vyvrcholením pravicové politiky, která dlouhodobě poškodila politické, sociální i ekonomické zájmy většiny obyvatel České republiky. Zavlekla zemi do pasti nesystémových škrtů a protilidových opatření, které vedou k ekonomické stagnaci a snižování životní úrovně většiny občanů.
Neslavný konec této vlády poodhalil systém těsných vazeb na tzv. kmotry politických stran a lobbistické skupiny s kriminálním pozadím. Ukázal na prohnilost politických elit, které se chopily moci po roce 1989. Na tuto skutečnost KSČM dlouhodobě poukazovala a kritizovala ji.
KSČM si je vědoma, že neexistuje jednoduché řešení. Její program proto obsahuje komplex řešení krátkodobých, střednědobých i dlouhodobých. K prvním krokům KSČM bude patřit zrušení asociálních opatření pravicových vlád a odvrácení privatizace zbytku veřejných služeb.
Střednědobá opatření navrhovaná KSČM směřují k nastartování vyššího výkonu české ekonomiky, podpoře investic a zvýšení zaměstnanosti a sociálních jistot zaměstnanců i dalších občanů na základě principů sociálního státu. Jen prostřednictvím těchto opatření může dojít k únosnému snižování zadlužování České republiky a umořování jejího dluhu.
Strategickým cílem KSČM je socialismus, demokratická společnost svobodných, rovnoprávných občanů, společnost politicky a hospodářsky pluralitní, postavená na maximální občanské samosprávě, prosperující a sociálně spravedlivá, pečující o zachování a zlepšování životního prostředí, zabezpečující lidem důstojnou životní úroveň a prosazující bezpečnost a mír.
KSČM jako strana nezatížená korupčními aférami typickými pro ostatní parlamentní strany, čitelná a plnící své sliby, předkládá občanům České republiky tento program pro období po předčasných volbách do Poslanecké sněmovny.
Obnovme důvěru v politiku a stát!
I. POCTIVOST SE MUSÍ VYPLÁCET
KSČM se soustředí zejména na:
- Prosazování zákona o majetkových přiznáních pro všechny občany nad určitou výši hodnoty majetku, rozšíření informací o majetkových poměrech politiků, veřejných činitelů a úředníků s významnými pravomocemi.
- Prodloužení promlčecí lhůty u tzv. privatizačních zločinů a provedení inventury prodeje státního majetku. Novelu zákona o finanční kontrole ve veřejné správě.
- Vyvození osobní a trestní zodpovědnosti konkrétních činitelů státu i místních samospráv za nekompetentní rozhodování a závažná pochybení.
- Prosazení zákona zakazujícího anonymní listinné akcie, který zároveň zprůhlední vlastnickou strukturu podniků.
- Dodržování transparentnosti výběrových řízení (včetně podlimitních) a zavedení účinného systému veřejného sledování zakázek od zadání až po realizaci.
- Vytváření takových podmínek pro Policii ČR, Hasičský záchranný sbor a celý Integrovaný záchranný systém, které povedou ke zvýšení jejich akceschopnosti.
- Zavedení hmotné odpovědnosti státních úředníků, soudců i veřejných činitelů, kteří svým jednáním způsobí škodu na státním nebo veřejném majetku.
- Vytváření legislativních předpokladů pro předcházení korupci ve veřejné správě a formulování protikorupčního programu, zaměřeného na činnost volených zástupců na všech úrovních státních a zastupitelských orgánů, ale i vyšších úředníků státní a veřejné správy.
- Omezení a regulování lobbingu podle zákonných pravidel.
- Udržení profesionálů a specialistů v rámci Policie ČR, stabilizace policejního sboru a výchova nových odborníků s ohledem na růst nároků výkonu služby.
- Jednotnou organizační strukturu Policie ČR a obnovu specializovaných útvarů, upevnění struktury a zlepšení vybavení základních útvarů Policie ČR.
- Prosazování zákona o státní službě, který umožní odpolitizovat státní správu, profesionalizovat státního úředníka, zvýšit jeho odpovědnost a současně jej chránit proti politickým a jiným tlakům.
- Zvýšení výslednosti práce orgánů činných v trestním řízení od vytvoření společenského tlaku na zrychlení práce soudů až po efektivnější činnost policie a orgánů činných v trestním řízení, včetně odborného a materiálního zázemí.
- Zpřísnění trestů za korupci a častější využití trestu propadnutí majetku nebo ukládání vysokých peněžitých trestů u trestných činů proti pořádku ve věcech veřejných.
- Tvrdé postihy za svévolné předražování státních zakázek, založené na tichém kartelu soutěžících firem a zkorumpovaných úředníků.
- Zachování struktury Hasičského záchranného sboru ČR v čele s generálním ředitelstvím. Personální audit a analýzu využitelnosti zařízení GŘ HZS ČR.
- Podporu dobrovolných hasičů zařazených do jednotek Sborů dobrovolných hasičů, které jsou součástí poplachových plánů.
- Rozšíření daňových úlev pro členy jednotek Sboru dobrovolných hasičů a jednotek požární ochrany aktivně zasahující ve výjezdových jednotkách a daňové zvýhodnění zaměstnavatelů, kteří tyto členy aktivně zasahující ve výjezdových jednotkách zaměstnávají.
II. PRÁCI MÍSTO SOCIÁLNÍCH DÁVEK
KSČM se soustředí zejména na:
- Zajištění kvalitního vzdělání a stabilních pracovních míst. Odbornou přípravou dle poptávky trhu práce zvýšit zaměstnatelnost pracovních sil.
- Prosazení práva na práci a spravedlivé odměňování za ni. Zastavení stagnace reálné úrovně mezd a platů pracujících a řešení nepřiměřených rozdílů v odměňování.
- Podporu prorůstových, chytrých a inovativních investic a podporu exportu jako základu obnovy síly a konkurenceschopnosti naší ekonomiky.
- Iniciování vytvoření veřejné komerční banky bez poplatků, se zaručeným zhodnocením vkladů a dostupnou úrokovou mírou na poskytované úvěry.
- Prosazování státem garantované potravinové bezpečnosti a soběstačnosti, obnovení přísných potravinářských norem kvality potravin.
- Podporu konkurenceschopnosti malého živnostenského, obecního a družstevního podnikání.
- Opětovné posílení pracovního práva zaměstnanců a jejich zástupců. Přednost zaměstnávání na pracovní smlouvu před dohodami.
- Všechny formy práce zrovnoprávnit ve vztahu k daňovým a pojistným plněním. Vyrovnání neoprávněných rozdílů v odměňování žen a mužů - za stejnou práci stejnou odměnu.
- Postupné snižování ročního pracovního fondu a zvyšování mezd. Obojí na úroveň průměru EU! Zajistí se tím uvolnění nových pracovních míst i úspory na výdajích za sociální dávky.
- Uzákonění práva na první zaměstnání pro absolventy škol. Podpora absolventských míst pro zaměstnavatele.
- Znovuzavedení slev na daních u pracujících důchodců.
- Postupné zvyšování minimální mzdy až na 14 000 Kč (na 50 % průměrné mzdy).
- Odhalování nelegálního zaměstnávání včetně zneužívání tzv. švarcsystému, kontrola dodržování pracovně právních předpisů a bezpečnosti a ochrany při práci.
- Nezvyšování nepřímých daní zejm. DPH – požadujeme postupný návrat k sazbám před rokem 2007 (tj. 5 a 19 %). Jednání s EU o zavedení nulové sazby DPH na léky.
- Opětovné zařazení kultury do snížené sazby DPH a zvýšení výdajů na kulturu na 1 % státního rozpočtu, zavedení daňových asignací.
- Vrácení progrese do daně z příjmu fyzických osob – aktuálně zavést po zrušení superhrubé mzdy 3 pásma, 19 %, 25 % a 32 %, a časem znovu 5 pásem.
- Zavedení druhého pásma u daně z příjmu právnických osob ve výši 25 % pro zisky nad 10 milionů Kč, do zisku 10 milionů Kč ponechat zdanění 19 %.
- Zavedení tzv. milionářské daně a daně na luxusní zboží.
- Prosazování efektivnějšího zdanění spekulačních přesunů kapitálu bez další zátěže klientů bankovních ústavů.
- Vypracování konceptu obnovy ekonomiky spolu s návrhem restrukturalizace ekonomiky ČR s akcentem na vybrané obory průmyslu a zemědělství a spojené s diverzifikací výroby a služeb.
- Zpřísnění odpovědnosti vlády za výkon vlastnických práv státu v podnicích s majetkovou účastí státu a zastavení další privatizace důležitého majetku státu.
- Koncepční charakter aktivit státu v ekonomice, zřízení veřejných fondů hospodářské rekonstrukce pro strategické řízení veřejných investic.
- Zakládání nových podniků, dále výkup akcií vedoucí k posílení státního majetku v podnicích důležitých pro zaměstnanost a ekonomickou bezpečnost státu, ve strategických oblastech, jako jsou energetika, informační služby, bankovnictví, podpora zahraničního obchodu, též voda a kanalizace či těžba surovin.
- Podporu exportu a ochrana hospodářských zájmů ČR s pomocí posílení pojištění a exportních úvěrů, rozvoje informačních a zprostředkovatelských služeb a práce obchodních oddělení zastupitelských úřadů ČR v zahraničí.
- Podporu rozvoje vědy, výzkumu a inovací a jejich investiční a finanční zabezpečení na relativní úrovni srovnatelné s nejvyspělejšími státy, tj. celkově ze všech zdrojů 3 % HDP.
- Prověření politiky státních pobídek do soukromých investic, zaměřit je především na tvorbu pracovních míst.
- Vytvoření rovných podmínek pro domácí a zahraniční kapitál a zabránění odčerpávání v ČR vytvořeného zisku do zahraničí – pro lepší šance českých investorů a výrobců i posílení příjmů rozpočtu.
- Zachování státní podpory stavebního spoření a hypoték.
- Omezování nátlakových praktik obchodních řetězců zejména vůči dodavatelům zemědělských produktů z ČR.
- Snížení nadměrné marže v podnikání s energií s pomocí činnosti ERÚ a ÚOHS.
- Prosazování takové právní úpravy, která by umožnila státu, krajům a obcím usměrňovat rozvoj a strukturu průmyslové výroby.
- Omezení zbytečného dovozu dotovaného zahraničního zboží a potravin např. uvalením kompenzačního poplatku pro dovozce ve výši dotace, kterou vlády západních zemí tomuto zboží poskytují. Získané prostředky využít např. k rozvoji potravinářského komplexu.
- Omezování výstavby velkých logistických center v ČR, vyžadující další zábor zejména zemědělské půdy.
- Preferenci veřejné drážní a linkové dopravy v přepravě cestujících s cílem zabezpečit tak dopravu po všechny dny v týdnu do škol, k orgánům veřejné správy, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení, za kulturou, rekreací apod.
- Prosazování železniční dopravy jako páteře dopravní soustavy (doprava nejméně narušující životní prostředí). Při rozdělování investic mezi silniční a železniční dopravní infrastrukturu akcentovat více drážní dopravu.
- Prosazování kombinované veřejné dopravy.
- Zrušení osvobození mezinárodní nákladní dopravy od daní (jednáním v EU i WTO), které umožní omezit zbytnou dopravu a odstranit deformaci trhu.
- Upřednostňování staveb silničních obchvatů měst a obcí v investicích silniční dopravní infrastruktury, využívání Státního fondu dopravní infrastruktury.
III. BUDOUCNOST MLÁDÍ, JISTOTY STÁŘÍ
KSČM se soustředí zejména na:
- Zrušení tzv. regulačních poplatků ve zdravotnictví a stropů pro odvody na zdravotní a sociální pojištění zavedené pravicovými vládami.
- Dlouhodobou stabilizaci 1. státního důchodového pilíře a umrtvení nového 2. pilíře na soukromé spoření, který vyvádí peníze ze solidárního systému a vyplatí se (pokud nezkrachuje) pouze úzké skupině obyvatel.
- Zavedení institutu tzv. minimálního důchodu nad úroveň životního minima (s jeho postupným zvyšováním až na 10 000 Kč měsíčně).
- Prosazení referenda o dalším osudu zákona o tzv. církevních restitucích a urychlené zrušení příspěvku státu na činnost církví.
- Odmítnutí školného ve všech podobách při řádném průběhu studia.
- Zajištění kvalitních veřejných a sociálních služeb dostupných všem potřebným občanům.
- Prosazování vzniku páteřní sítě neziskových nemocnic, ambulancí a lékáren.
-
Zajištění bezplatné léčebné a preventivní zdravotní péče na základě všeobecného zdravotního pojištění s důrazem na zachování její dostupnosti a kvality.
-
Zavedení jedné veřejné zdravotní pojišťovny.
-
Neomezování podílu zaměstnavatelů na proplácení náhrady mzdy v případě nemoci a zvýšení plnění – nemocenské dávky u dlouhodobých nemocí.
-
Převedení úrazového pojištění zaměstnanců zaměstnavateli z privátního sektoru na stát.
-
Přehodnocení metodiky posuzování závislosti postižených a dalších osob na péči s cílem umožnit jim důstojný život.
-
Stanovení pravidel pro marketingové pobídky farmaceutických firem, které se promítají do cen léků, a boj proti dalším druhům korupce ve zdravotnictví.
-
Přesun těžiště zdravotní péče do oblasti prevence a výchovu k větší odpovědnosti občana za své zdraví.
-
Zajištění následné rehabilitační a lázeňské péče jako nedílné součásti péče o zdraví.
-
Pravidelnou valorizaci důchodů a sociálních dávek podle inflace a vývoje průměrných mezd.
-
Zastavení klouzavého posouvání hranice prodlužování věku pro nárok na starobní důchod. Nalezení dalších zdrojů příjmů do státem zabezpečovaného důchodového systému.
-
Výstavbu a modernizaci domovů a zařízení pro seniory, včetně stacionářů pro seniory vyžadující celodenní péči, zachování současných sociálních zařízení pro seniory při důrazu na rozvoj terénních služeb, které seniorům umožní zůstat v domácím prostředí.
-
Prosazování zákona o sociálním bydlení, stanovení normativů sociálně potřebných bytů a zavedení dalších opatření, jejichž cílem bude čelit nárůstu chudoby starých a bezmocných nebo sociálně ohrožených.
-
Státní podporu výstavby startovacích a sociálních bytů, zejména formou družstevního a obecního bydlení s dostupným nájemným.
-
Státní regulaci cen plynu, elektrické energie, užitkové a pitné vody, stočného, tepla a paliv, boj proti jejich nadměrnému zvyšování.
-
Zpracování politiky bydlení jako součásti rozvoje každé obce a zajištění bydlení pro obyvatele obce, včetně řádné péče o dosavadní bytový fond, a každoroční výstavbu 30 000 nových bytů v souladu s místní poptávkou po bydlení.
-
Prosazování výstavby družstevních domů a bytů na neziskovém principu s pomocí Státního fondu rozvoje bydlení a stavebního spoření.
-
Státní podporu a rozšiřování kapacit jeslí, mateřských škol a služeb pro rodiče. Zavedení povinné bezplatné docházky v posledním ročníku mateřských škol.
-
Podporu učňovskému a technickému školství a změny ve financování vzdělávání, posilující jeho efektivnost a kvalitu. Na financování by se měly podílet i firmy, pro které jsou studenti připravováni.
-
Zkvalitnění učebních dokumentů a osnov; zavedení jednotných učebních osnov na úrovni základních škol.
-
Poskytování státních sociálních stipendií a stipendií nejtalentovanějším studentům na základě jednotných kritérií.
-
Zajištění a rozvoj finančně dostupných a kvalitních kolejí a menz.
-
Optimalizaci počtu vysokých škol na základě náročných akreditací.
-
Obnovu aktivní pomoci Úřadu práce ČR při vyhledávání vhodných pracovních míst a rekvalifikací pro nezaměstnané, zejména z řad mladistvých a dlouhodobě nezaměstnaných.
-
Podporu veřejné diskuse o evropské iniciativě za tzv. bezpodmínečný základní příjem s cílem z dlouhodobého hlediska garantovat všem občanům EU bezpodmínečné, individuální právo na uspokojení jejich materiálních potřeb k vedení důstojného života.
-
Zpracování koncepce propopulační politiky zahrnující podporu mladých rodin a zvýšení porodnosti.
-
Slaďování rodinného a pracovního života pomocí spravedlivě odměňovaných flexibilních forem práce.
-
Účinnější koordinaci zainteresovaných subjektů v práci na úseku sociálně právní ochrany dětí a finanční a personální posílení sociálně právní péče o děti a dalších sociálních služeb, zejména mediace.
-
Uzákonění náhradního výživného jako nároku dítěte garantovaného a posléze vymáhaného státem, zejména v případech rodiče, starajícího se o postižené dítě.
-
Vedení obcí či sdružení obcí k reálnému, finančně zvládnutelnému střednědobému plánování sociálních služeb (komunitní plány).
-
Zamezení posilování privátních sociálních služeb na úkor státních, krajských či obecních organizací.
-
Resocializační programy pro bezdomovce, podporu chráněného bydlení, azylových domů, vývařoven a lékařských středisek pro bezdomovce.
-
Prosazování bezplatného vstupu do Národního muzea, Národní galerie a dalších podobných kulturních institucí jako součásti vzdělávání celého národa.
-
Na větší podporu státu a veřejné správy při vytváření podmínek pro tělovýchovu, sport, turistiku a rekreaci občanů i její dostupnost - zejména dětí a mládeže z nízko příjmových rodin.
-
Podporu neprofesionální kultury, tvůrců a interpretů vychovávajících zejména mládež ke slušnému chování, úctě k práci, občanské snášenlivosti a tradicím.
-
Obranu existující sítě kulturních zařízení a podporu jejího rozšiřování, jakožto i podporu kulturního života v regionech a oživení kulturních památek.
-
Veřejnoprávní televizi a rozhlas kultivovaně sloužící veřejným zájmům, otevřít otázku financování veřejnoprávních medií, nezávislá kontrola vyváženosti a objektivity informací ve veřejnoprávních médiích.
-
Prosazování čistoty a ochrany českého jazyka v médiích a při výuce na všech stupních škol.
-
Spolupráci občanského sektoru a státních orgánů na efektivní ochraně spotřebitelů zboží a služeb.
-
Ochranu práva žen na rozhodování o vlastním těle, hrazení antikoncepce ze zdravotního pojištění na podporu plánovaného rodičovství.
IV. ODPOVĚDNOST K PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME
KSČM se soustředí zejména na:
- Prosazování strategie udržitelného rozvoje spojené s vizí dlouhodobého ekonomického rozvoje v souladu se sociální soudržností a ekologickými standardy.
- Efektivnější protipovodňovou ochranu a zlepšení vodních poměrů v krajině. Ochranu zdrojů pitné vody a vodních zdrojů.
- Nalezení společensky přijatelné a úměrné meze těžby nerostných surovin.
- Podporu ekologických funkcí zemědělství, ekologické krajinotvorby a urbanistiky a na ochranu biodiverzity.
- Podporu ekologicky šetrných druhů dopravy, zejména kombinované dopravy, vnitrozemské vodní dopravy a železniční dopravy.
- Prosazování ekologicky šetrných a finančně únosných způsobů získávání energie a snižování energetické náročnosti výroby i spotřeby ve všech oblastech.
- Zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, avšak bez dodatečného růstu cen energií pro spotřebitele.
-
Zlepšení dlouhodobě špatné kvality ovzduší, a to nejenom v Moravskoslezském kraji, ale na velké části území ČR.
-
Zahájení systémových změn ve způsobu nakládání s odpady, především s jejich tříděním a recyklací, rozvíjení průmyslu zpracování odpadů.
-
Dodržování zákazu dovozu odpadů ze zahraničí k uskladnění a likvidaci v ČR.
-
Podporu energetické nezávislosti ČR, a to dalším využíváním jaderné energetiky, ekonomicky rozumným využíváním obnovitelných zdrojů energie a postupným snižováním spotřeby uhlí v teplárenství a energetice.
-
Úměrné meze těžby nerostných surovin a účinná opatření proti znečišťování půdy a horninového prostředí průmyslovou výrobou, podporu rekultivace a sanace.
-
Prosazování udržitelných forem hospodaření, aktivní role zemědělců při ochraně krajiny, ochrany a obnovy vodních zdrojů a zemědělského i lesního půdního fondu jako nenahraditelných přírodních zdrojů.
-
Provedení zásadních systémových změn státní správy v oblasti životního prostředí. V exekutivě zohledňovat soulad ekologických a národohospodářských priorit.
-
Udržení práva občanů být informován o ekologických dopadech hospodářských činností a staveb a práva účastnit se spolurozhodování o životním prostředí.
-
Výsadbu druhově pestřejších lesů; vymezování prvků územního systému ekologické stability v územních plánech a realizaci těchto plánů.
-
Pokračování výstavby a modernizací čistíren odpadních vod a kanalizačních systémů.
-
Vnímání myslivosti, rybářství, včelařství, chovatelství a zahrádkářství jako součásti systému ochrany přírody.
-
Intenzivní dialog s ekologickými odborníky, strukturami občanského a ekologického hnutí napříč politickým spektrem.
V. VÍCE ROZHODOVACÍCH PRAVOMOCÍ LIDEM
KSČM se soustředí zejména na:
- Přijetí ústavního zákona o obecném referendu a zjednodušení vyhlašování místních a regionálních referend.
- Posílení účasti občanů na tvorbě politických rozhodnutí, posílení veřejné kontroly, transparentnosti práce všech zastupitelských orgánů.
- Zahájení diskuse o upřesnění či zdokonalení Ústavy ČR a klíčových zákonů s cílem upevnit demokratický právní stát a obhájit princip svobodné soutěže politických stran v rámci parlamentního systému.
- Opatření směřující k postihu subjektů poskytujících nevýhodné půjčky a k zamezení neoprávněných a předražených exekucí majetku.
- Tvrdé postihy spekulantů s byty, pozemky a lidí zneužívajících sociální dávky všeho druhu.
-
Odstranění ekonomických překážek přístupu občanů k právu (bezplatná právní pomoc, úprava soudních a správních poplatků apod.).
-
Větší ochrana dlužníků, posílení kontroly zákonných exekutorů, jasná pravidla pro nebankovní poskytovatele spotřebitelských úvěrů; hodnota dluhu by neměla nepřiměřeně narůstat o lichvářské úroky a nadměrné sankce.
-
Podpora dluhového poradenství, finančního poradenství a finanční gramotnosti, předcházení insolvenci domácností.
-
Prosazování návrhu zákona o poměrném zastoupení v orgánech zastupitelstev a parlamentu. Posílení pravomocí zastupitelstva na úkor rady, posoudit možnost změny na jednokomorový Parlament ČR, popř. přeměny Senátu na zástupce regionů.
-
Uzákonění možnosti (za jasně stanovených podmínek) nezávislého soudního rozhodnutí o ztrátě mandátu poslance, pokud se v průběhu výkonu svého mandátu podstatně odchýlí od volebního programu politického subjektu, za který byl zvolen.
-
Nedotknutelnost svobody slova, vědeckého bádání i uměleckého projevu. Odmítnutí snah omezovat tuto svobodu autoritativními zásahy politiků a pokusy kriminalizovat pomocí zákonů celé myšlenkové proudy a jejich představitele.
-
Obnovení důvěry veřejnosti v právo a možnost jeho dodržování. Zjednodušení právního řádu a stabilizace právního systému.
-
Zrychlení a zjednodušení soudního řízení bez újmy na právech účastníků řízení (jen výjimečně vracet věc k novému posouzení).
-
Posilování právního vědomí občanů a rozšíření právní výchovy, její zařazení do výukových programů všech typů škol.
-
Důsledný boj proti všem formám násilí na ženách, dětech a seniorech.
-
Podporu sdružování dětí a mládeže a jejich spoluúčasti na všech úrovních na rozhodování o věcech, které se jich týkají; přijetí zákona o dětech a mládeži, uzákonění institutu dětského ombudsmana.
-
Podporu občanských sdružení a iniciativ - konzultovat s nimi připravované legislativní i exekutivní změny. Prohloubit spolupráci s nimi, s odbory a levicovými i sociálně cítícími věřícími.
-
Podporu snah zaměřených proti omezování svobody internetu.
-
Redukci uměle posilovaných monopolů v oblasti vývoje informací, které neodůvodněně zvýhodňují velké korporace a brání tvůrčím aktivitám kapitálově slabších firem.
-
Zkrácení nepřiměřených lhůt ochrany autorských práv.
-
Podporu rovného přístupu k využití informačních technologií všemi generacemi a ve všech oblastech života.
VI. ANO SVĚTU, NE ZBRANÍM
KSČM se soustředí zejména na:
- Důsledné uplatňování Charty OSN a posilování klíčové role OSN, respektování a dodržování mezinárodního práva pro všechny země.
- Zamezení jakýmkoli snahám o výstavbu cizích vojenských základen na území ČR a o účast na vojenských zásazích na cizím území bez mandátu RB OSN.
- Překonání agresivních bezpečnostních bloků a prosazování modernější, kolektivní celoevropské organizace bezpečnosti.
- Pokračování tradic helsinského mírového procesu zejména v oblasti mírové diplomacie a lidských práv, bez recidiv studené války.
- Důsledné prosazování politiky nevměšování do vnitřních záležitostí jiných zemí a odpor vůči všem formám terorismu, včetně státního.
- Posílení boje proti fašismu, rasismu, nesnášenlivosti a diskriminaci.
-
Odmítání jakéhokoli vměšování zahraničních nátlakových skupin, včetně spolků vznášející požadavky odsunutých Němců, do vnitřních záležitostí ČR, jakož i zpochybňování dekretů prezidenta Beneše.
-
Uplatnění principu nedotknutelnosti státních hranic, odmítnutí separatistických snah porušujících uspořádání Evropy po 2. světové válce.
-
Plné zajištění rovnoprávného postavení členských zemí v politických institucích EU. Cílevědomě odmítat rozsáhlou byrokratizaci a přetrvávající deficit demokracie v politickém rozhodování EU a odstranit je.
-
Požadavek na zrušení NATO jako dlouhodobý cíl a jako minimální cíl vystoupení ČR z jeho vojenských struktur. Pojetí bezpečnosti ČR a Evropy v celoevropském rozměru a na základě celosvětové bezpečnosti.
-
Revizi nepřijatelné praxe NATO z roku 1999, která obsahuje „právo preventivních úderů" a působení daleko za hranicemi členských zemí i bez mandátu podle mezinárodního práva.
-
Požadavek na obnovení obranyschopnosti České republiky, vypracování nové obranné a bezpečnostní strategie ČR a tomu odpovídajících ekonomických podmínek.
-
Zpřísnění podmínek vyslání ozbrojených složek vojáků Armády ČR do zahraniční - uskutečňovat je pouze se souhlasem obou komor parlamentu a na základě požadavku Rady bezpečnosti OSN. Humanitární mise podle situace a vlastních možností speciálních sil ČR a Armády ČR.
-
Požadavek optimalizace bezpečnostního systému ČR, úpravy kompetencí a sladění prováděcích činností mezi Hasičským záchranným sborem, Policií ČR, Záchrannou zdravotní službou a Armádou ČR jako součástí jednoho integrovaného multifunkčního celku - podmínku jeho připravenosti čelit bezpečnostním rizikům na vlastním území, včetně projevů mezinárodního terorismu.
-
Udržení výjimečných vztahů a užší spolupráce se Slovenskem na bázi rovnoprávnosti a vzájemné výhodnosti, v rámci rozvoje dobrých vztahů se sousedními zeměmi a v rámci Visegrádské skupiny a CEFTA.
-
Odmítnutí snah, aby pod záminkou boje proti terorismu docházelo k omezování občanských a lidských práv, rozvoji zbrojení a ke zhoršování životních podmínek lidí.